Enköpings SK Gymnastikförening grundades år 1969 av Maud Riesten.

ELDSJÄLAR

Enköpings SK Gymnastikförening grundades år 1969 av Maud Riesten.

Genom åren har Maud ut ett vandringspris "Eldsjälen" Det priset har delas ut sedan 2009 då föreningen firade 40 år.

Eldsjälen år 2018

Årets eldsjäl, Hannah Ejnersten, har varit med i föreningen i en massa år. Hon började tidigt träna gymnastik och blev sedan ledare i unga år för något vi kallade Kids aerobics. Hon har också varit ledare i ett antal gymnastikgrupper under åren. Just nu tränar hon en av våra barngrupper med 4- till 6-åringar samt Trupp Rosa. Hennes styrkor är framför allt hennes positiva sätt och hennes stora engagemang i allt hon tar sig för. Engagemanget stannar inte vid ledaruppdraget, hon lägger dessutom massor med tid på sin roll i styrelsen. Hon är administratör av vårt it-system där alla våra grupper läggs upp och gymnasterna registreras in. Hon stöttar alla föreningens ledare i deras jobb med systemet och har kontakt med många av gymnasternas föräldrar kring anmälan och köplatser. Hon är en oerhört viktig person i vår förening och vi är så glada att utse henne till 2018 års eldsjäl.

Eldsjälen år 2017

Årets eldsjäl, Pernilla Roswall, är en tjej som verkar ha fler timmar på ett dygn än vad vi andra har :)

Denna trebarnsmamma har i flera år bollat vardagspusslet, forskningsjobb, läkarstudier och tränaruppdrag i flera föreningar. Imponerande!

Hos oss i Enköpings SK Gf utmärker hon sig genom att vara en mycket engagerad, nyfiken och glad tränare. Hon har alltid åsikter och idéer och vill bidra till förbättringar i föreningen. Just detta att hon ser till helheten och inte enbart truppen hon tränar ser vi som väldigt positivt. Hon är också noga med att alla ska få vara med och ser varje gymnast.

Hon är en av våra mest välutbildade tränare och hennes tränarkollegor tycker att det är tryggt att ha henne i hallen. Hon är intresserad av tekniken bakom övningar samt av bedömningsreglementet, vilket har inneburit att hon har utbildat sig både inom gymnastiken och till domare. Vi är så glada över att ha dig som ledare!

Eldsjälen år 2016

Maria Söderlind är en ledare som månar om rörelse och ser vikten av att barn är aktiverade. Hon håller i välplanerade träningar som bygger på föreningens så kollade "pyramider". Pyramiderna visar hur förövningar byggs på allt eftersom för att gymnasten slutligen ska klara till exempel den färdiga övningen hjulning.

Hon började som gymnast i föreningen och har därefter under åren engagerat sig inom flera olika områden. Hon har till exempel suttit i styrelsen, varit aerobicsinstruktör för vuxna och är idag aktiv som gymnastikledare för barn.

Maria tar sig an sina uppgifter ordentligt och noggrant. Hon deltog med stort engagemang då föreningen arbetade fram de pyramider vi jobbar med idag ute i våra grupper. Hon vill hänga med i utvecklingen och ser vikten av att kontinuerligt utbilda sig. Hon fullföljde till exempel gymnastikförbundets utbildningsprogram för aerobicsinstruktörer och tilldelades titeln "licensierad instruktör" efter både teoretiska och praktiska tester.

Maria är en ledare vi är oerhört glad för att ha i vår förening. engagera, kunnig och med ett stort hjärta för gymnastiken!

Eldsjälen år 2015

Maria Johansson

• Eldsjälen år 2014

Chatrin Erixon är en eldsjäl för gymnastiken och har gjort väldigt mycket med en eldsjäls engagemang under senaste året. Hennes styrka är att hon gillar både gymnastik och föreningsliv vilket bland annat inneburit att hon engagerat sig i det administrativa och är nu en eldsjäl för jubileumstävlingen i höst. Hon förmedlar en positiv anda både inom styrelsen och när hon ger råd till ledare och gymnaster.

Eldsjälen år 2013

Ulla Savolainen började i föreningen som gymnast och var en duktig AG-gymnast (artistisk gymnastik) under 1970- och 1980-talet för att sedan bli en av vår kunniga ledare inom först AG för att sedan bygga upp den trupp verksamhet vi har idag.

Ulla har alltid varit engagerad i gymnastik och även i vår förening trots att hon sedan slutet av 80-talet bott i Västerås. Idag är hon en duktig förbunds domare inom trupp gymnastik och bidrar fortfarande med sina kunskaper genom att bland annat ge utbildning och coacha ledare samt gymnaster i föreningen.

Eldsjälen år 2012

2012 går priset till föreningens fantastiska ordförande Katarina Pettersson. Katarina är en äkta eldsjäl som varit verksam i föreningen i många år både som gymnast, ledare och nu ordförande. Som ordförande är hon mycket engagerad och aktiv. Hon lyssnar på ledarnas åsikter och vill hela tiden att föreningen utvecklas och förbättras.

Eldsjälen år 2011

2011 går priset till ledaren Ann-Sofie Ytterbom med följande motivering:
"Startade igång pojkgymnastiken igen, en verksamhet som varit vilande under några år. Nu blomstrar den åter i form av trupp gymnastik. Inte nog med detta så driver hon en trupp grupp för flickor och är med och utvecklar våra unga ledare. Hon är också en riktig eldsjäl när det gäller att ordna läger och träningar för trupp gymnaster i föreningen."

Eldsjälen år 2010
År 2010 tilldelades Åsa Österman utmärkelsen. Åsa sitter i föreningens styrelse och är ansvarig för trupp verksamheten vilket hon sköter med bravur. Hon stöttar ledarna i den övergripande planeringen för trupperna och ordnar läger tillsammans med dem. Åsa har också i många år haft huvudansvaret för föreningens tävling Gympakatten/Gyllene katten.

Eldsjälen år 2009
Vivi har varit med i föreningen ända sedan den startade år 1969 och har på ett mycket förtjänstfullt sätt engagerat sig i föreningen under alla år. Hon var en av gymnasterna i den allra första gruppen och är aktiv än idag. Hon har under åren varit alltifrån gymnast, tränare i RG, aerobics instruktör, styrelsemedlem mm. Idag träffar ni henne på våra Chi Ball-pass där hon är instruktör.

Här delar Maud ut priset till den första "Eldsjälen", Vivianne Börjesson.